Rytmisk Værksted
De glade lunger

Bent Kværndrup

Underviser i Rytmisk Værksted og andet sammenspil

Jeg er født på Østerbro. Da jeg var 8 år, flyttede familien til Ishøj. Min storebror og Povl Kjøller lærte mig at spille guitar og elbas. I ungdomsårene spillede jeg i flere “højrøstede” amatørrockbands i Ishøj-Køge området. Da jeg var 13-14 år, havde jeg et månedligt arrangement for børn på Ishøj Bibliotek: Syng med Bent.

Jeg er uddannet folkeskolelærer på Haslev Seminarium med bl.a. musik som linjefag. Har siden 1980 frem til august 2007, været kombinationsansat mellem folkeskole og musikskole. Fra 1988 også som leder af Fladså Musikskole. I august 2007 fuldtidsansat på Musikskolen i Næstved. Jeg har undervist børn og voksne i blokfløjte, guitar, ukulele, elbas og klaver, og har haft et sted mellem 4-7 sammenspilshold/musikværksteder hvert år siden 1980.

I mine år i folkeskolen har jeg skrevet mere en 25 musicals, hvoraf en del kan lejes på Dansk Teaterforlag, og således opføres rundt om på landets skoler. Jeg underviser pt. grupperne W.A.T. = WE ARE TEENAGERS og KOL koret: De glade lunger. Jeg var for en del år siden på Lotte Kærså kursus, hvilket blev starten på at skrive sange og musik for de mindste børn fra 3-6 år. Jeg har optrådt i samtlige daginstitutioner i Næstved bl.a. i forbindelse med den årlige Børnekulturfestival. Siden kommunesammenlægningen i 2007, har jeg også haft et rigtigt godt sangskriver- og korsamarbejde med Hanne Winther Knudsen.

Omkring min egen musikudøvelse, er jeg bassist, guitarist og sanger i flere ensembler: Innishere (der synger og spiller irsk folkemusik), rockgruppen Genklang, der har de store danske sangerinders rocknumre og ballader på repertoiret, og endelig er jeg med i det rytmiske kor DISKANT.

Jeg har udgivet og produceret flere Cd’er både for voksne og for børn.

Bent Kværndrup spiller guitar