Guitar
Spansk guitar
Ukulele

Jens-Thorøe Olsen

Underviser i guitar, ukulele og sammenspil

Jeg er uddannet fra konservatoriet i København som musikpædagog 1984, og diplomeksamen i 1985. Jeg spillede en del rockmusik i forskellige bands da jeg var yngre. Har siden drejet mere over mod klassisk guitar, lut og sang.

Jeg fokuserer meget på den klassiske guitar teknik, som åbner for alle guitarens muligheder, da den udvikler frie, fleksible, spændstige og stærke hænder. Dette kræver motivation og tålmodighed, men lønner sig.

Jeg fokuserer på nodelæsning kobineret med gehørspil og hørelære. (Der er sikkert mange der ikke ved hvad hørelære er, men kort sagt er det at kunne læse noderne, så man inden i sit hoved, kan høre hvordan de lyder. Hvis man mente musikundervisning i folkeskolen alvorligt, burde hørelæreundervisningen ligge her)

Jeg lægger meget vægt på at mine elever synger.
    Dels med på noderne, for at huske noderne -(lyden, grebet og navnet) og for at styrke koncentrationen. Dels melodierne til de sange de spiller akkorder til.

Jeg arbejder hårdt på at udrydde den udbredte misforståelse at der er nogen der er født til at synge, og andre der ikke har en tone i livet. Vi kan alle lære at synge, og det er en vigtig del af vores musikalitet der er udvikles gennem arbejdet med stemmen. Der er desværre mange ting i vores kultur der går i mod at vi synger.

Jeg gør hvad jeg kan for at få mine elever til at spille sammen.
    Listen af gode grunde til at styrke sammenspillet er lang, her er nogen af de vigtigste. Kammeratskab, sammenhold, hensyn, opmærksomhed, balance, rytmik, fælles puls, nodelæsning, koncentration og gode oplevelser.