Alt-horn (Es-horn)
Baritone
Euphonium

Kristjan Berger

Underviser i kornet, euphonium, trombone og meget mere messingblæs

Jeg har studeret euphonium i 7 år på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, først 5 år med afsluttende diplom eksamen i 2007 og derefter 2 år på solist klassen, med afsluttende debut koncert den 19. maj 2010. I alle årene har jeg studeret hos den verdenskendte solotubaist Jens Bjørn Larsen. Samtidig med studierne på euphonium har jeg også studeret tenortrombone som bifag, hos Professor Mogens Andresen, og har endvidere taget en bachelor i musikpædagogik.

Jeg startede min musikalske løbebane tilbage i 1990 i Prins Jørgens Garde i Vordingborg, hvor jeg begyndte på Baryton og så senere skiftede til euphonium. Da jeg efter folkeskole ikke vidste hvad jeg ville, startede jeg på HTX i Næstved, men fandt hurtigt ud af, jeg mest af alt helst ville spille musik, så samtidig med HTX begyndte jeg at øve en masse, hvilket også resulterede i, at jeg efter HTX blev optaget på MGK i Nykøbing Falster. Her tilbragte jeg 2 år og blev så optaget på DKDM i 2002.

I alle årene på musikkonservatoriet har jeg ved siden af mine studier undervist forskellige steder. Udover Næstved Musikskole underviser jeg også i Greve Pigegarde, på Skt. Josef instituttet på Østerbro, samtidig med at jeg dirigerer henholdsvis Helsingør Jernbane orkester og Hvidovre Brass Band. Udover dette har jeg assisteret på Euphonium i Prinsens Musikkorps i Skive og i Forsvarets Musikkorps Nord i Norge.

I 2004 var jeg med på Orkester Nordens sommerturné, og på sammes efterårsturné, hvor vi blandt andet spillede koncert i Berliner Philharmoniens sal, hvilket var en kæmpe oplevelse, da det er en fantastisk koncertsal.

Jeg har altid interesseret mig for at undervise og synes, det er meget givende at få mennesker i alle aldre til at spille og hygge sig med deres instrumenter. Jeg forventer mig meget af samarbejdet omkring Chapean Brass band, da det igennem tiderne har udviklet mange rigtig gode musikere.

Trut!! Kristjan Berger