Baby Musik
Forældre/Barn Musik
Musikværksted

Maria Dynesen

Underviser i blokfløjte, babymusik, forældre/barn musik og andet sammenspil

Min musikkarriere begyndte, da jeg som 5 årig kom på et rytmik & sang hold, i Ringsted Musikskole.

Få år senere begyndte jeg at spille blokfløjte og som 15 årig begyndte jeg at undervise nogle af nabobørnene – de gav 10 kr. for ½ times blokfløjteundervisning om ugen.
    Ca. samtidig mødte jeg Poul Christian Nielsen (vores tidligere musikskoleleder). Han spillede også blokfløjte og jeg syntes, at han spillede ganske fantastisk! Jeg begyndte i hans musikskoleband: ”Hot Milk Shakes”, som bestod af 4 elektrisk forstærkede blokfløjter samt rytmegruppe. Repertoiret var bl.a. Beatles, Abba og kendte jazznumre.

Jeg fik lov til at være i en slags mesterlære hos Poul Christian, så jeg fulgte med i nogle år hver gang han underviste på kurser og spillede koncerter m.v.

Da jeg var 17 år spurgte Poul Christian mig om jeg ville vikariere som blokfløjtelærer en enkelt sæson – og jeg er jo så egentlig bare blevet ved lige siden… 🙂
    Fra 1992 – 2009 havde jeg sammenspilsgruppen Blues Light, der i flere år var blandt de orkestre på Musikskolen, der spillede flest koncerter. I 1996 var vi på turne til vores norske venskabsby, Gøvik.

Udover at undervise på Næstved Musikskole, har jeg også været ansat ved flere andre musikskoler, seminarier og gymnasier. Derudover har jeg blandt andet været freelance journalist ved folkemusikafdelingen i Danmarks Radio og fungeret som kirkesanger i flere år.

I 2000 afsluttede jeg Almen Musiklærer uddannelsen fra Det kongelige danske Musikkonservatorium bl.a. med speciale i babymusik - som en af de første i Danmark. Som AM´er har man hele tre hovedfag, nemlig korledelse, ensembleledelse og Elementær Musikopdragelse. Som en af de eneste i landet fik jeg også i 2000 eksamen i rytmisk blokfløjte.
    Klassisk blokfløjte har jeg dog også spillet en del af, og var så heldig i en periode, at være den ene af Michala Petris to elever 🙂

Siden 2000 har jeg fortrinsvis undervist i Forældre/Barn Musik og Babymusik. Det giver en helt anden dimension i undervisningen når man både underviser små børn og deres voksne samtidig. Det er meget spændende og utroligt livsbekræftende.
    Noget af det der betyder mest for mig er, når jeg er medvirkende til, at musik kommer med hjem i familierne. Hvis familierne kan gå fra mig opfyldt af glæde over det musikalske fællesskab vi lige har haft, der måske har fået dem til at glemme alt andet i 45 min., så er mit mål nået. 😀