Violin

Violin, bratsch, cello og kontrabas er ens, men er nedefter i rækken større og større. Hvor violin og bratsch holdes under hagen, sidder man med celloen mellem benene, mens man står op bag ved kontrabassen og spiller.

Man kan starte meget tidligt med at gå til violinundervisningen. Allerede når man er 4-5 år, hvis man er normalt udviklet. Så skal en af forældrene hver gang deltage i undervisningen og hjælpe barnet med øvning derhjemme. Der findes violiner i mange størrelser, startende med en såkaldt str. 1/16, som er meget lille.

En voksenviolin kaldes str. 1/1. Man skal regne med at jævnligt at skifte størrelse på violinen, indtil man når str. 1/1.

Instrumentet fås i forskellige størrelser og på Musikskolen har du mulighed for at leje et instrument så kan du skifte størrelse, når det passer ind i din udvikling.

Undervisningen gives som individuel undervisning med 20 minutter pr. uge eller i små grupper á 3 elever på 45 minutter. Desuden er der sammenspil hver eller hver anden uge. Det er vigtigt at deltage i sammenspillet.
    Derudover er der nogle gange om året sammenspil i større i grupper på tværs af Musikskolens fem afdelinger. Så alt i alt må man påregne at bruge noget tid på at lære at spille. Men til gengæld er det interesse, der giver glæder hele livet.

Undervisningen foregår efter en violinskole, cd’er og andet nodemateriale, som man skal regne med koster 2-300 kr. pr. skoleår.

Går du i 0.-1. kl. – Se mere om Musikværksted HER
    Går du i 1.-4. kl. – Se mere om StartHold HER
    Går du i 2.-6. kl. – Se mere om Akustiske Musikanter HER

Liubov Uzdenova